måndag 11 april 2011

Deckare

Är det nått jag aldrig riktigt har fastnat för så är det deckare. Jag kan inte förklara varför, men jag tror att det är handlingen som jag inte riktigt tycker om. Kommer ihåg när jag läste Män som hatar kvinnor. Alla sa att den var otroligt bra och var det nån deckare som man skulle läsa så var det den. När jag äntligen hade kommit genom den så kände jag: Jaha...och vad var så bra??

Går en högskolekurs nu, brittish crime novels. När jag sökte den tänkte jag att jag under kursens gång kanske kommer på varför så många tycker om deckare och jag kanske också kommer tycka om dem när kursen är slut. Jag har kommit till insikten att jag nog aldrig kommer att välja frivilligt igen att läsa deckare, men att det finns vissa författare som är riktiga pärlor inom denna genrer också. En sådan pärla är P.D James. Har precis avslutat boken 'An unsuitable job for a woman'. Språket är helt underbart, tycker jag, och det fångar verkligen läsaren. Kan säga att jag har gjort upp ett schema som jag följer för att jag verkligen ska plugga, svårigheten med att plugga på distans. I alla fall, den här boken har förstört dagen schema, skulle läsa i två timmar. Jag började att läsa den kvart över sju. Bra? Yes, jag har hela dagen kvar när jag är färdig med den kursens plugg, så blev det dock inte riktigt. som sagt, jag började kvart över sju, nästa gång jag tittade på klockan var när boken var slut då var den tio i tolv. Jag tror att jag har lyckats klara dagens pluggande när det gäller den kursen i alla fall ^^

Finns både som ljudbok och vanlig bok (på svenska) att låna på biblioteken i Borås om någon är intresserad, och vill nån köpa den så finns den både som CD-bok och pocket på adlibris ^^

http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=p+d+james+an+unsuitable+job&title=p+d+james+an+unsuitable+job&fromproduct=False

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar